قهوه

انواع دستگاه قهوه ساز

مقدمه

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. برای بسیاری از افراد، تصور شروع روز بدون قهوه دشوار است و نوشیدن یک فنجان قهوه به اندازه مسواک زدن دندان‌ها، یک کار مهم صبحگاهی است. برخی آنقدر به دم کردن آن علاقه دارند که پیش از رفتن به رختخواب، وسایل آن را برای صبح روز بعد آماده می‌کنند.

هر دستگاه قهوه ساز بسته به مدت زمانی که قهوه را آماده می کند، حجم ، وزن و میزان قدرت آن دستگاه، کاربردهای متفاوتی دارند. در زیر به معرفی انواع دستگاه های قهوه ساز می‌پردازیم.

قهوه ساز قطره ای

کار با دستگاه قهوه ساز قطره ای بسیار آسان است. این دستگاه می‌تواند از 1 تا 14 فنجان قهوه دم کند. برای دم کردن قهوه با این دستگاه، ابتدا آب سرد به مخزن اضافه می‌کنیم و قهوه آسیاب شده را به فیلتر دستگاه اضافه می‌کنیم. آب به آرامی جوش می آید و کم کم به فیلتر حاوی قهوه اضافه می شود. سپس قهوه دم شده به قوری شیشه ای دستگاه می‌ریزد که در روی یک صفحه داغ قرار می گیرد و قهوه را گرم نگه می دارد.

به علت آسان بودن کار کاردن بااین دستگاه به طور گسترده در منازل و شرکت ها استفاده می شود.

قهوه ساز کپسولی تک نفره

یکی از اولین برند هایی که قهوه سازهای کپسولی را معرفی کرد برند Keurig است. کار با دستگاه قهوه ساز کپسولی بسیار راحت می‌باشد. فقط کافی است کپسول قهوه که در طعم ها و درجه های مختلف قهوه وجود دارد را در دستگاه قرار دهید تا به شما قهوه ی گرم و خوش عطر و طعم بدهد. به کمک این دستگاه می‌توانید انواع مختلفی ازنوشیدنی قهوه دم کنید.

حال بهتر است بدانید کپسول قهوه چیست :

کپسول قهوه یک محفظه است که برای تهیه ی یک فنجان قهوه استفاده می شود. محتویات داخل این کپسول پودر قهوه ی تازه ی رست شده و آسیاب شده می باشد.کپسول قهوه در برابر هوا کاملا عایق می باشد و تا زمانی که آسیب نبیند عطر و طعم قوی قهوه ماندگار می‌باشد.

قهوه ساز فرنچ پرس

قهوه ساز فرنچ پرس دارای یک لیوان شیشه ای می باشد که درون آن یک اهرم وجود دارد که انتهای آن توری تعبیه شده که وظیفه فیلتر کردن تفاله قهوه را دارد. با این دستگاه می‌توانید در عرض کمتر از 5 دقیقه، یک فنجان قهوه دم کنید.

روش کار فرنچ پرس:

قهوه درشت آسیاب شده را درون قهوه ساز می‌ریزیم و آب جوش را به آن اضافه می‌کنیم سپس درب آن را می‌گذاریم تا دم بکشد. پس از چهار دقیقه، به آرامی اهرم را فشار می‌دهیم تا تفاله های قهوه به انتهای ظرف منتقل شوند.

قهوه ساز آئروپرس

این قهوه ساز بیش از 5000 نقد مثبت در آمازون دارد. دلیل علاقه افراد به این نوع قهوه ساز، راحتی در شستشو این دستگاه می‌باشد. آرو پرس علاوه بر تهیه اسپرسو و آمریکنو، می‌تواند قهوه سرد را نیز دم کند.

روش کار آئروپرس:

برای هر فنجان اسپرسو که می خواهید درست کنید، یک قاشق غذاخوری پودر قهوه ریز آسیاب شده به محفظه دستگاه اضافه کنید. آب را تا 75 درجه گرم کنید. از آن برای پر کردن محفظه بنا به تعداد فنجان مورد نظر استفاده کنید. پیستون را درون محفظه قرار دهید و به آرامی آن را فشار دهید، بهتر است از قبل واشر سر پیستون را خیس کنید که این کار را راحتتر انجام دهید این فرآیند حدودا 20 ثانیه طول می کشد.

قهوه ساز کلد برو

قهوه سرد به نوشیدنی قهوه ای گفته می شود که به جای استفاده از آب گرم یا جوش برای دم کردن آن، از یخ یا آب سرد استفاده می شود. قهوه ساز کلد برو، یکی از قهوه سازهایی است که به وسیله آن، این نوع از قهوه را آماده می کنند.

البته این نکته را هم باید در نظر داشت که قهوه ای که با کلدبرو تهیه می شود با آیس کافی متفاوت است. زیرا در آیس کافی، قهوه ای را که با آب جوش دم کشیده است را بر روی یخ می ریزند، ولی در کلد برو قهوه با آب سرد یا آبِ هم دما با دمای اتاق دم می شود.

روش کار کلد برو:

دانه های درشت قهوه را درون کلد برو میریزیم سپس به آن آب سرد اضافه می‌کنیم و به مدت 24 ساعت میگزاریم دانه های قهوه درون آب سرد خیسانده شود. سپس قهوه دم کرده را در ظرف دیگری برای سرو می‌ریزیم. می توان قهوه سرد را تا 14 روز درون یخچال نگهداری کرد.

قهوه ساز اسپرسو

اسپرسو یک نوشیدنی اصلی ایتالیایی است.قهوه ساز اسپرسو با عبور مقداری آب تقریباً در حال جوش تحت فشار، از دانه های ریز آسیاب شده قهوه این نوشیدنی فوق العاده را دم می‌کند. محصول نهایی به عنوان “شات” شناخته می شود و دارای طعمی غنی و خامه ای است.

می توان آن را همانطور که هست مصرف کرد یا می توان آن را به عنوان پایه ای برای انواع دیگر قهوه مانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، ریسترتو استفاده کرد. اسپرسوها نسبت به قهوه ای که با دستگاه قطره‌ای دم شده، دارای قوام بیشتری هستند و حاوی سطح بالاتری از کافئین می باشند. آنها همچنین دارای لایه هایی به نام قلب، بدن و کرم هستند.

قهوه ساز روگازی ( Moka Pot )

قهوه ساز روگازی می تواند تا حدودی جایگزین اسپرسوساز برقی شود .اسپرسوساز برقی به علت گرانی مورد استقبال تمامی افراد قرار نمی گیرد از این رو برخی ترجیح می دهند از این قهوه ساز استفاده کنند. نام دیگر این دستگاه موکاپات می باشد.

موکاپات می‌تواند تا حدودی انتظار شما را برای قهوه ی اسپرسو برآورده کند.

روش کار موکاپات :

این دستگاه از سه قسمت مخزن زیرین ، مخزن میانی و مخزن بالایی تشکیل شده است . ابتدا مخزن پایینی را با آب پر میکنیم

سپس مخزن میانی را از قهوه پر کرده و روی آن قرار میدهیم. حال مخزن بالایی را روی مخزن پایینی میگزاریم و سفت میکنیم. دستگاه را روی گاز با شعله کم قرار میدهیم، پس از چند دقیقه این نوشیدنی خوش عطر و طعم آمادست.

قهوه ساز ترک

قهوه ترک با استفاده از یک قهوه جوش کوچک روی اجاق گاز درست می‌شود. این روش، قهوه بسیار قوی و بدون فیلتر تولید می‌کند. برخی از افراد دوست دارند هنگام دم کردن قهوه شان، شکر یا چاشنی های دیگر مانند دارچین یا هل را مستقیماً به قهوه جوش اضافه کنند که طعم آن را القا می کند.

روش کار با قهوه ساز ترک :

ابتدا آب و قهوه ریز آسیاب شده را درون قهوه جوش میریزیم و روی اجاق گاز قرار می‌دهیم سپس مخلوط را هم میزنیم تا زمانی که شروع به جوشیدن کند. حال برای سرو آن را درون فنجان میریزیم و کمی صبر می‌کنیم تا تفاله های آن ته نشین شوند.

جمع بندی

قهوه یک نوشیدنی است که از عصاره‌ی گیاه قهوه بدست می‌آید.

عصاره‌ی گیاه قهوه، که ما آن را با نام «قهوه» می‌شناسیم براساس روش تهیه و ترکیب با سایر مواد غذایی از جمله شکر، شیر، خامه و بستنی به نام‌های مختلفی از جمله قهوه ترک، قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو، کاپوچینو، لاته و موارد این چنینی نامگذاری می‌شود.

امروزه بسیاری از افراد برای شروع یک روز نشاط‌انگیز به نوشیدن یک فنجان قهوه صبگاهی روی آورده اند. بهتر است بدانید مصرف قهوه به غیر از ایجاد نشاط و افزایش تمرکر فواید بسیار زیاد دیگری نیز برای بدن انسان دارد که برخی در زیر آورده شده‌اند:

  • حاوی مواد غذایی ضروری
  • کمک به حافظه انسان
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی
  • کاهش ابتلا به سرطان
  • کاهش افسردگی
  • تناسب اندام و کاهش وزن در طولانی مدت

اما مصرف قهوه در کنار فواید زیادی که دارد، در صورت عدم استفاده صحیح یا به موقع می‌تواند برای سلامتی انسان مضر ویا حتی خطرناک باشد . این که قهوه در جذب آهن و کلسیم  اختلال ایجاد می‌کند یک واقعیت است اما در صورتی که مصرف قهوه به صورت متعادل باشد (دو تا سه فنجان در روز)، می‌توانید مطمئن باشید که دچار مشکل نخواهید شد.

همچنین برخی از افراد، به ویژه زنان باردار باید مصرف قهوه را شدیدا محدود یا آن را ترک کنند.افرادی که مشکل استرس و اضطراب، فشار خون بالا یا بی‎خوابی دارند نیز باید مقدار مصرف قهوه را کاهش دهند چون شرایط آن‎ها را وخیم‎تر می‎کند. قهوه و کافئین به میزان زیادی اسیدی هستند که این موضوع می‎تواند خطر سوزش قلب، زخم‎ معده و سندروم روده تحریک‎پذیر را افزایش دهد. به همین دلیل به افرادی که مبتلا به این مشکلات هستند توصیه می‎شود با کاهش مصرف قهوه خطر بیماری‎های معده روده‎ای را کاهش دهند.ر

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *